Biznes

77% pracowników ufa sztucznej inteligencji.

Według najnowszych badań Salesforce, współcześni pracownicy wierzą, że sztuczna inteligencja (AI) może wykonywać prawie połowę ich zadań. Większość pracowników czuje się najbardziej komfortowo, gdy AI i ludzie współpracują, co przekłada się na większe zaufanie do AI w wykonywaniu autonomicznych zadań, takich jak pisanie kodu, analiza danych czy tworzenie komunikatów pisemnych.


Komfort w pracy z AI

Współcześni pracownicy nie delegują jednak wszystkich swoich zadań do AI. Badania pokazują, że wolą, aby takie zadania jak wdrażanie nowych pracowników, szkolenia oraz dbanie o bezpieczeństwo danych były nadzorowane przez ludzi. Pomimo to, dane sugerują, że inwestowanie w wiedzę i edukację buduje zaufanie do AI w przyszłości.

Najciekawsze wnioski z badania

Pracownicy na całym świecie, a zwłaszcza liderzy, wierzą w autonomiczną przyszłość i powierzają zadania sztucznej inteligencji. Uśrednione dane pokazują, że pracownicy są przekonani, że AI wykona około 43% ich zadań. Liderzy są bardziej entuzjastyczni i uważają, że AI może przejąć 51% zadań, podczas gdy szeregowi pracownicy przewidują, że będzie to 40%.

Badania pokazują, że aż 77% członków zespołów na całym świecie zaufa sztucznej inteligencji w zakresie autonomicznego działania. Liczba ta obejmuje:

  • 10% pracowników, którzy już teraz ufają AI,
  • 26% zatrudnionych, którzy zaufają AI w okresie krótszym niż trzy lata,
  • 41% pracowników, którzy zaufają AI w ciągu trzech lub więcej lat.

Podczas gdy pracownicy preferują współpracę pomiędzy AI a ludźmi, zaczynają również ufać, że algorytmy poradzą sobie z niektórymi zadaniami samodzielnie. Zadania te obejmują:

  • 15% zaufało AI w kwestii autonomicznego pisania kodu,
  • 13% w zakresie samodzielnej analizy danych,
  • 12% ufa AI w tworzeniu komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej,
  • 12% ufa, że AI będzie pełnić funkcję osobistego asystenta.

Zaufanie do ludzi w kluczowych kwestiach

Inne zadania, według respondentów, wymagają zaangażowania człowieka. Pracownicy bardziej ufają ludziom w następujących kwestiach:

  • 47% ufa, że ludzie będą uczestniczyć w działaniach integracyjnych,
  • 46% ufa ludziom w zakresie wdrażania i szkolenia pracowników,
  • 40% ufa ludziom w kwestii bezpieczeństwa danych.

Respondenci badania uważają, że zaangażowanie człowieka jest niezbędne do budowania zaufania do sztucznej inteligencji:

  • 63% pracowników na całym świecie twierdzi, że większe zaangażowanie człowieka zwiększyłoby ich zaufanie do AI,
  • Obawy związane z AI mogą wynikać z braku zrozumienia jej działania. Aż 54% zatrudnionych twierdzi, że nie wie, jak AI jest wdrażana lub zarządzana w ich miejscu pracy.

Znaczenie edukacji

Pracownicy, którzy mają wiedzę na temat wdrażania i zarządzania AI w swoim miejscu pracy, są pięciokrotnie bardziej skłonni zaufać AI w zakresie autonomicznego działania w ciągu najbliższych dwóch lat niż ci, którzy nie posiadają takiej wiedzy.

Wyniki badania wskazują na kluczową różnicę w zakresie wiedzy o AI między płciami – mężczyźni są o 94% bardziej skłonni twierdzić, że posiadają wiedzę na temat wdrażania i zarządzania AI w swoim miejscu pracy w porównaniu z kobietami.

Metodologia badania

Salesforce przeprowadził podwójnie anonimową ankietę we współpracy z YouGov od 20 marca do 3 kwietnia 2024 roku. W badaniu wzięło udział prawie 6000 pełnoetatowych pracowników reprezentujących firmy różnej wielkości i z różnych sektorów w dziewięciu krajach, w tym w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Australii, Francji, Niemczech, Indiach, Singapurze i Szwajcarii. Ankieta została przeprowadzona online.

Podsumowanie

Badania Salesforce pokazują, że pracownicy coraz bardziej ufają AI, zwłaszcza w zakresie zadań, które pozwalają oszczędzać czas i zwiększać efektywność. Jednak zaufanie to rośnie najskuteczniej w środowiskach, gdzie AI współpracuje z ludźmi, a edukacja i zrozumienie jej działania są kluczowe. Pomimo rosnącej akceptacji dla autonomicznej AI, pracownicy nadal wolą, aby niektóre kluczowe zadania były wykonywane przez ludzi. Zaufanie do AI będzie rosło wraz ze zwiększeniem świadomości i edukacji pracowników na temat jej wdrażania i zarządzania.