Biznes

Czy nowa dyrektywa UE oznacza koniec ery dostaw?

Nowa dyrektywa UE dotycząca pracy platformowej wywołuje wiele kontrowersji. Zgodnie z jej założeniami, dla kurierów, kierowców i innych pracowników zatrudnianych za pośrednictwem aplikacji i platform, zostanie wprowadzone domniemanie etatu. Oznacza to, że osoby świadczące usługi przez aplikacje, takie jak Uber, Bolt, Fixly czy Tutlo, będą traktowane jako pracownicy zatrudnieni na umowę o pracę. Jakie będą konsekwencje tych zmian dla rynku pracy, pracowników i usługodawców?


Rewolucja na rynku kurierskim

Łukasz Witkowski, współzałożyciel polskiej aplikacji rozliczeniowej Natviol, zauważa, że wejście w życie nowej dyrektywy będzie oznaczać prawdziwą rewolucję na rynku kurierskim. Branża już teraz boryka się z wieloma wyzwaniami, a kolejne zmiany prawne mogą dodatkowo skomplikować sytuację. Obecnie firmy koncentrują się na usprawnianiu aplikacji mobilnych i automatyzacji procesów logistycznych, aby sprostać rosnącym oczekiwaniom klientów.

Nowe przepisy – co się zmieni?

Nowa dyrektywa wprowadzi domniemanie stosunku pracy dla osób świadczących usługi za pośrednictwem platform internetowych. Oznacza to, że inspektorzy pracy będą sprawdzać umowy łączące dostawców usług z platformami i decydować o konieczności podpisania umów o pracę. Zmiany te będą dotyczyć nie tylko kurierów i kierowców, ale także innych osób zatrudnianych w ramach kontraktów B2B.

Każde państwo członkowskie UE będzie musiało wprowadzić pojęcie „prawnego domniemania zatrudnienia” do swojego systemu prawnego. W Polsce zmiany te będą musiały zostać odpowiednio zdefiniowane w Kodeksie Pracy. Zrzeszenia pracodawców, takie jak Konfederacja Lewiatan, Pracodawcy RP i Federacja Przedsiębiorców Polskich, apelują o dokładne przemyślenie proponowanych rozwiązań i spowolnienie prac nad unijnymi przepisami.

Reakcje kurierów i kierowców

Robert Tarnowski, PR&PA Manager w Glovo Polska, podkreśla, że elastyczność jest kluczowa dla kurierów i kierowców świadczących usługi za pośrednictwem aplikacji. Wielu z nich pracuje na zasadach dorywczych lub tymczasowych, decydując o swoich godzinach pracy i wybierając dni, w które chcą pracować. Dlatego też, wprowadzając nowe regulacje, należy zachować równowagę między elastycznością a zapewnieniem bezpieczeństwa pracownikom.

Ponieważ popyt na usługi dostawy nie słabnie, platformy starają się dbać o dobrostan swoich kurierów, oferując premie za efektywność, dodatkowe ubezpieczenia, szkolenia, ekwiwalenty za pranie ubrań oraz posiłki i napoje regeneracyjne. Jednak nowe przepisy mogą zmienić tę sytuację, zmuszając platformy do podpisywania umów o pracę i ponoszenia wyższych kosztów pracy. W praktyce może to oznaczać konieczność podwyższania cen za świadczone usługi lub rezygnację z niektórych benefitów pracowniczych.

Konsekwencje dla platform

Platformy takie jak Uber, Bolt i inne będą musiały dostosować się do nowych przepisów, co może wiązać się z wyższymi kosztami pracy. W efekcie mogą one podnieść ceny za świadczone usługi lub zredukować oferowane korzyści dla pracowników. Rzeczywiste konsekwencje wprowadzenia nowej dyrektywy odczujemy dopiero w praktyce.

Procedura prawnego domniemania zatrudnienia

Procedura prawnego domniemania zatrudnienia będzie mogła być uruchamiana zarówno przez samego pracownika, jego przedstawiciela (np. związki zawodowe), jak i przez Państwową Inspekcję Pracy. Rolą platformy będzie obalenie domniemania i udowodnienie, że stosunek łączący ją z kierowcami lub kurierami nie nosi znamion klasycznej umowy o pracę. Polska, podobnie jak inne państwa członkowskie, będzie miała 2 lata na wprowadzenie wszystkich potrzebnych zmian wynikających z treści nowych przepisów.

Nowa dyrektywa okiem ekspertów

Eksperci podkreślają, że innowacyjność branży kurierskiej powinna iść w parze z zapewnieniem odpowiednich warunków pracy. Jednak zmiany dyktowane przez dyrektywy unijne powinny być szeroko dyskutowane i ostatecznie ustalane na poziomie krajowym. Dlatego też apelują o dokładne przemyślenie proponowanych rozwiązań i spowolnienie prac nad unijnymi przepisami.

Podsumowanie

Nowa dyrektywa UE dotycząca pracy platformowej wprowadzi istotne zmiany w sposobie zatrudniania kurierów, kierowców i innych pracowników aplikacyjnych. Wprowadzenie domniemania etatu może oznaczać konieczność podpisywania umów o pracę, co z jednej strony zapewni pracownikom większe bezpieczeństwo, z drugiej jednak może wpłynąć na elastyczność i koszty pracy. Ostateczne konsekwencje wprowadzenia nowych przepisów zależą od sposobu ich implementacji w poszczególnych krajach członkowskich UE.