BPO może być dobrym rozwiązaniem dla firm o dowolnym rozmiarze, bez względu na branżę, w której prowadzą swoją działalność. Dowiedz się, czym jest outsourcing procesów biznesowych i sprawdź, czy w Twoim przypadku skorzystanie z takiej usługi będzie opłacalne.
BPO – co to jest?
Skrót BPO pochodzi od angielskiej nazwy Business Process Outsourcing, oznaczającej outsourcing procesów biznesowych. Rozwiązanie to polega na przekazaniu działań z wybranych obszarów działalności biznesowej zewnętrznym wykonawcom. W praktyce BPO wiąże się z przeniesieniem części obowiązków do innej firmy, będącej outsourcerem. BPO może być opłacalnym elementem strategii zarządzania firmą.
Które obszary działalności można outsourcować?
W ramach BPO podmiotom zewnętrznym można przekazać dowolne obszary działalności firmy. Wiele biznesów decyduje się na BPO w zakresie finansów i księgowości, w tym również kadr i płac. W wybranych firmach sprawdza się outsourcing działań z obszaru zarządzania zasobami ludzkimi, jak procesy rekrutacyjne czy szkolenia pracownicze. Kolejnym z procesów biznesowych, które można zlecać zewnętrznym podmiotom, jest obsługa klienta. W zależności od profilu działalności firmy BPO może obejmować również m.in. działania z zakresu marketingu i public relations, tłumaczeń, biurowej administracji czy IT.
Kiedy BPO jest opłacalne?
Główną zaletą outsourcingu procesów biznesowych jest oszczędność czasowa oraz finansowa. To właśnie z tego powodu tak wiele firm korzysta z usług BPO. Outsourcing nie w każdym przypadku będzie jednak opłacalny. Obszary działalności biznesu, które zostaną przeniesione poza firmę, warto wybierać na podstawie dogłębnej analizy.
Outsourcing drugorzędnych procesów
Podstawą BPO jest outsourcing tych procesów, które nie są kluczowe z punktu widzenia działalności danej firmy. Taka strategia w większości przypadków jest w pełni opłacalna, ponieważ dzięki temu zarówno sami przedsiębiorcy, jak i ich pracownicy mogą skupić się na działaniach bezpośrednio przekładających się na rozwój biznesu, oddając te mniej istotne obszary w dobre ręce. Nie należy outsourcować natomiast procesów, które stanowią główne filary działalności organizacji.
Uzupełnienie zasobów firmowych
Opłacalność outsourcingu procesów biznesowych wynika również z faktu, że jest to prosty sposób na uzupełnienie zasobów firmowych przy pomocy podmiotów zewnętrznych. Tę zaletę dostrzegają przede wszystkim małe i średnie firmy. Takie biznesy nie mają potrzeby posiadania wewnętrznego działu kadr i płac, zarządzania zasobami ludzkimi czy IT, o ile żaden z tych obszarów nie jest kluczowy dla ich działalności. Każdy z tych procesów można z powodzeniem przenieść na podmiot zewnętrzny, unikając tym samym potrzeby rozszerzania firmowego personelu, co wiązałoby się z większymi wydatkami.
Wykorzystanie nowoczesnych technologii
Outsourcing procesów biznesowych stwarza okazję do wprowadzenia do firmy nowych technologii stosunkowo niskim nakładem kosztów. Podmioty zewnętrzne oferują bowiem cyfrowe rozwiązania, których wprowadzanie na własną rękę byłoby dla firm nieopłacalne. BPO pozwala na automatyzację wielu procesów, a także wprowadzenie do wybranych obszarów narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję.



