Biznes

Chiny zagrażają automotive, ale Polska może na tym zyskać

Europejski sektor motoryzacyjny jest kluczowy dla gospodarki, zatrudniając bezpośrednio i pośrednio prawie 14 mln osób. W Polsce, według raportu AutomotiveSuppliers.pl, w 2023 roku w fabrykach pracowało 202 tys. osób, co oznacza wzrost w porównaniu do roku poprzedniego. Sektor ten przechodzi obecnie dynamiczne zmiany. Niemcy, dawniej liderzy w branży motoryzacyjnej, borykają się z problemami gospodarczymi, podczas gdy Chiny wywierają coraz większą presję swoimi nadwyżkami przemysłowymi i technologicznymi. Eksperci Personnel Service, uczestniczący w konferencji AutoEvent, podkreślają, że branża motoryzacyjna stoi przed znaczącymi wyzwaniami, które Polska może wykorzystać, stawiając na produkcję własnej marki samochodowej.


 

Wyzwania dla Niemieckiego Sektora Motoryzacyjnego

Niemcy, które były motoryzacyjną potęgą Europy, obecnie stoją w obliczu poważnych wyzwań mogących prowadzić do stagnacji gospodarczej. Wysokie koszty energii, spowolnienie globalizacji, niedobory siły roboczej oraz biurokracja osłabiają niemiecką konkurencyjność. Dodatkowo, opóźnienia technologiczne i lata niedoinwestowania przyczyniają się do problemów sektora motoryzacyjnego, który jest kluczowy dla niemieckiej gospodarki zarówno jako pracodawca, jak i źródło eksportu.

W 2023 roku niemiecka gospodarka osłabiła się, a prognozy na najbliższe lata są mało optymistyczne, wskazując jedynie na marginalny wzrost. Chiny, dzięki swoim zaawansowanym technologiom w elektromobilności i cyfryzacji, wywierają dodatkową presję na Niemcy. Jeśli Niemcy nie zdołają skutecznie odpowiedzieć na te wyzwania, ich pozycja w sektorze motoryzacyjnym może być zagrożona, co może stworzyć szanse dla innych rynków, w tym Polski.

Polski Sektor Motoryzacyjny na Fali Wzrostu

Polski sektor motoryzacyjny, który zebrał się w Arłamowie na konferencji AutoEvent, aby omówić aktualną sytuację, rośnie w siłę. Potwierdzają to rekordowe wyniki za 2023 rok oraz wzrost zatrudnienia. Przeciętne zatrudnienie w branży automotive wzrosło o 2,9%, osiągając 202 tys. pracowników. Produkcja sprzedana w sektorze pojazdów samochodowych, przyczep i naczep po raz pierwszy w historii przekroczyła 230 mld zł, osiągając wartość 236,5 mld zł, co stanowi wzrost o 14,7% w porównaniu do roku poprzedniego. W grupie średnich i dużych firm produkcyjnych produkcja sprzedana wzrosła o 15%, osiągając rekordowe 228,4 mld zł.

Kluczowy wkład w te wyniki mieli producenci części i akcesoriów, którzy zwiększyli produkcję o 9,3%, oraz producenci pojazdów i silników, którzy odnotowali imponujący wzrost o 25,2%. Mimo tych sukcesów, polski sektor motoryzacyjny stoi przed wyzwaniami, takimi jak słabo rozwinięta infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych i planowane zamknięcie trzech zakładów produkcyjnych (Volvo, Fiat, Scania) w 2024 roku.

Szansa dla Polski – Projekt Izera

Polska może skorzystać na obecnych wyzwaniach w sektorze motoryzacyjnym, stawiając na produkcję własnej marki samochodowej – Izera. W przeszłości Polska odniosła sukcesy dzięki produkcji samochodów takich jak Fiat 500 i Polonez, które stały się ikonami motoryzacji. Obecnie, projekt Izera ma potencjał wzmocnienia pozycji Polski na międzynarodowej arenie motoryzacyjnej, co przyczyniłoby się do dalszego rozwoju gospodarki narodowej.

Krzysztof Inglot z Personnel Service podkreśla, że chińskie cła mogą osłabiać konkurencyjność chińskich produktów, co zmusi Chiny do inwestowania w Europie, np. poprzez budowę fabryk lub udział w europejskich projektach, takich jak Izera. Dlatego kluczowe jest, aby Polska zadbała o własny interes, budując nową markę przy wsparciu lokalnych dostawców i chińskich partnerów. Przykładem może być turecki Togg, który stał się impulsem rozwoju elektromobilności w Turcji.

Podsumowanie

W obliczu dynamicznych zmian w europejskim sektorze motoryzacyjnym, Polska ma szansę na wzmocnienie swojej pozycji poprzez rozwój własnej marki samochodowej. Projekt Izera, przy odpowiednim wsparciu technologicznym i współpracy międzynarodowej, może stać się kluczowym elementem wzrostu gospodarczego Polski i wzmocnienia jej roli na globalnym rynku motoryzacyjnym.