Biznes

Czy wystrój sklepu ma znaczenia dla klientów?

Współcześnie aranżacja przestrzeni sklepowej i wykorzystanie nowoczesnych technologii są kluczowymi czynnikami, które wpływają na atrakcyjność sklepów i zwiększają doświadczenia klientów. Tym samym, odpowiedni wystrój wnętrza przekłada się zwiększenie obrotów i przyciągnięcie nowych klientów. Potwierdzają to dane, z których wynika, że efektowny projekt sklepu może mieć daleko idący wpływ na wyniki firmy – potencjalny wzrost sprzedaży z tego powodu może wynieść nawet 40%. Wielu sprzedawców detalicznych boryka się jednak z dylematem, w jaki sposób pogodzić atrakcyjną i wygodną dla konsumentów przestrzeń, z jednoczesnym skutecznym zabezpieczeniem się przed stratami.


 

Jednym ze sposobów znalezienia równowagi między estetyką, a zapobieganiem stratom, przy jednoczesnym spełnieniu oczekiwań kupujących, jest inwestowanie w technologie, które są kompatybilne z nowymi koncepcjami sklepów. W tym celu sklepy coraz częściej wykorzystują rozwiązania Digital Signage, aby łączyć elegancki wygląd, większą efektywność i jednocześnie podnieść poziom swoich zabezpieczeń. Pierwszy punkt kontaktu, czyli wejście do sklepu, musi być schludne, przyciągające i robić na klientach odpowiednie wrażenie, a nowoczesne technologie znacząco to ułatwiają.

 

Rozwiązania Digital Signage w postaci paneli aktywujących zabezpieczenia, umożliwiają identyfikację i zabezpieczenie towarów przed kradzieżą, dzięki czemu towary pozostają bezpieczne, a sieci detaliczne osiągają lepsze wyniki finansowe. Takie połączenie pozwala wykorzystać cyfrowe ekrany do informowania o promocjach czy najciekawszych ofertach, ale jest także świetnym narzędziem do generowania dodatkowych zysków.

 

Ostatnio coraz popularniejsze staje się wykorzystanie przestrzeni bramek antykradzieżowych jako miejsca na interaktywną reklamę. Zamiast zasłaniać anteny kartonowymi nakładkami z nadrukowaną reklamą, montuje się estetyczne ekrany LCD, pozwalające wyświetlać różnorodne treści. Sieci detaliczne wykorzystują je, aby promować swoje produkty, ale także produkty lub usługi firm trzecich i zarabiać na współpracy z nimi. Mamy mnóstwo produktów, które można w ten sposób przekształcić i upiec dwie pieczenie na jednym ogniu: zabezpieczyć towary przed kradzieżą i wygenerować źródło dodatkowych zysków – komentuje Robert Głażewski, Business Unit Director w Checkpoint Systems Polska.

 

O tym, że jednym z odwiecznych wyzwań dla sieci detalicznych jest walka z kradzieżami i nie trzeba już chyba nikomu przypominać. Szacuje się, że w 2020 roku globalna wartość strat w handlu detalicznym z powodu kradzieży wyniosła około 70 miliardów dolarów. W Polsce straty z tytułu kradzieży w sklepach również są bardzo wysokie – według raportu Polskiej Izby Handlu w 2019 roku wyniosły one około 3,5 miliarda złotych. Ostatnie dostępne dane są jeszcze mniej optymistyczne. Tylko w okresie od stycznia do października 2022 stwierdzono o 29,5 proc. więcej przestępstw kradzieży w sklepach niż w analogicznym czasie 2021 r. (w porównaniu do roku 2020 ten wzrost wyniósł 58,8 proc.) Z kolei wykroczeń związanych z kradzieżą sklepową w 2022 roku było o 18 proc. więcej niż w 2021 roku.

 

To jednak nie tylko kwestia bezpieczeństwa. Wystrój przestrzeni sklepowej jest ważnym elementem, który wpływa na wizerunek marki i doświadczenia klienta. Wykorzystanie rozwiązań Digital Signage, takich jak interaktywne ekrany, daje klientom możliwość szybkiego i łatwego znalezienia potrzebnych produktów, a jednocześnie pozwala sklepom na precyzyjne targetowanie reklam i zwiększenie sprzedaży. Atrakcyjna aranżacja przestrzeni i odpowiednie wykorzystanie cyfrowych nośników przyciąga uwagę klientów i zachęca ich do zakupów. Dodatkowo, dobrze zaprojektowane sklepy zwiększają szanse na to, że klienci zostaną dłużej i dokonają większych zakupów.

 

Aby dotrzeć do klientów, wiele sklepów dąży do stworzenia otwartego otoczenia, w którym towary są wystawiane w sposób pozwalający na ich dotknięcie, poczucie, powąchanie i sprawdzenie. Jednak brak innowacyjnych i zaawansowanych technologicznie rozwiązań antykradzieżowych może sprawić, że takie podejście zachęci także mniej uczciwych klientów do kradzieży. Systemy antykradzieżowe EAS stają się zatem niezbędne i użyteczne. Przykładowo antenę EVOLVE P30 można łatwo wyposażyć w moduł reklamowy, a SFERO może być niemal niewidoczna dla konsumentów – zamontowana na suficie albo na ścianach – dodaje Robert Głażewski.

 

W pełni automatyczne placówki, samoskanujące się towary z koszyka, nowe metody płatności spowodowały, że sklepy nieustająco muszą się dostosowywać do rosnących oczekiwań klientów, nawet jeśli oznacza to całkowite przeprojektowanie architektury punktu sprzedaży. Warto jednak robić to z głową, aby z jednej strony nie razić się na ewentualny wzrost poziomu strat, a z drugiej strony wykorzystać niezbędną infrastrukturę do generowania dodatkowych zysków i pozyskiwania klientów.