Dostępność strony 24/7: klucz do serca internauty
Dla wielu użytkowników internetu w Polsce, cierpliwość ma swoje granice. 68% z nich rezygnuje z korzystania ze strony internetowej, która boryka się z częstymi przerwami w działaniu. Jak stabilność serwisów internetowych wpływa na lojalność użytkowników i klientów?
Niedostępność strony: Łatwy przepis na stratę
Z wyników najnowszego badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie serwisu JakWybraćHosting.pl wynika, że aż 68% użytkowników internetu w Polsce rezygnuje z korzystania ze strony internetowej, która boryka się z częstymi przerwami w działaniu. Jest to istotna informacja dla właścicieli stron internetowych i sklepów, gdyż wskazuje na to, że stabilność serwisu jest kluczowym elementem budowania zaufania i lojalności użytkowników.
“Problemy techniczne, z którymi internauci się zmagają, są różnorodne – od błędów czy awarii po stronie hostingu, przez problemy z ładowaniem stron, aż po całkowitą niedostępność serwisu.” – mówi Mateusz Mazurek, autor serwisu Jak Wybrać Hosting? – “Wszystko to składa się na obraz strony, który w oczach użytkowników może stać się negatywny, jeśli awarie będą występować zbyt często.” – dodaje
Reakcje użytkowników na awarie: Cierpliwość ma swoje granice
Gdy strona internetowa nie działa, większość użytkowników (59%) decyduje się na jej odświeżenie. Co ciekawe, ponad połowa ankietowanych (51%) jest gotowa poczekać kilka minut i spróbować ponownie wejść na stronę. Mniej więcej tyle samo osób (47%) wybiera opcję powrotu na stronę w późniejszym czasie.
Jednakże 19% internautów w obliczu problemów technicznych strony decyduje się na przejście na alternatywny serwis lub stronę, co może świadczyć o tym, że ich cierpliwość nie jest nieograniczona. Co więcej, 16% ankietowanych przyznaje, że po wystąpieniu takiej (jednorazowej) sytuacji rezygnuje z korzystania ze strony na stałe.
“Przy wyborze usług hostingowych, niezwykle ważnym parametrem, który wymaga szczegółowej analizy, jest SLA (Service Level Agreement). Jest to umowa, która precyzuje standard oraz poziom świadczonych usług, a w przypadku serwerów, zazwyczaj jest wyrażona w procentach dostępności.” – mówi Mateusz Mazurek – “Przykładowo, SLA na poziomie 99,90% w praktyce oznacza, że maksymalny czas niedostępności usług nie przekroczy 43 minut i 12 sekund w ciągu miesiąca.”
Obawy o bezpieczeństwo danych
W kontekście awarii stron internetowych nie można pominąć kwestii bezpieczeństwa danych użytkowników. Badanie pokazuje, że 18% Polaków wyraża obawy o swoje dane osobowe podczas awarii strony internetowej. Warto zaznaczyć, że dla 47% respondentów jest to kwestia trudna do jednoznacznego określenia, co może świadczyć o braku wiedzy na temat tego, jak awarie stron WWW mogą wpływać na bezpieczeństwo ich danych.
“Znikniecie z dnia na dzień firmy hostingowej 2be z danymi klientów w 2016 roku czy pożar w serwerowni OVH w Strasburgu w marcu 2021 r. pokazują też, że oprócz sprawdzonego partnera hostingowego z wysokim SLA, wato dbać także o własne, niezależne kopie zapasowe danych, dzięki którym możliwe będzie przywrócenie do działania stron WWW w przypadku nawet największych awarii.” – mówi Mateusz Mazurek.
Jednocześnie tylko 5% ankietowanych jest przekonanych o bezpiecznym przechowywaniu swoich danych, nawet w przypadku problemów technicznych z dostępem do strony. To pokazuje, że jest jeszcze dużo do zrobienia w kwestii edukacji użytkowników internetu na temat bezpieczeństwa online.
Badanie na zlecenie serwisu JakWybracHosting.pl wykonano przez SW Research techniką CAWI na reprezentatywnej grupie Polaków w wieku od 16 lat (N=808) w październiku 2023 roku.
Szczegółowe wyniki badania: https://jakwybrachosting.pl/badanie-awarie-stron/