Biznes

Emisje z Nowych Samochodów Osobowych. Poszukiwanie Rozwiązań.

Średnie emisje z nowych samochodów osobowych w 2023 roku wynosiły 122,4 g/km, co oznacza niewielki spadek o 1,4% w porównaniu z rokiem poprzednim. Komisja Europejska wskazuje jednak, że emisje ze środków transportu wciąż są na wysokim poziomie, pomimo postępów technologicznych w branży motoryzacyjnej. Jednym z głównych rozwiązań, które mają przyczynić się do zmniejszenia emisji, jest elektryfikacja parku samochodowego, ale tylko 3,76% z 1,212 miliona zarejestrowanych w 2023 roku w Polsce nowych samochodów osobowych to auta w pełni elektryczne. Największą barierą pozostają ceny tych pojazdów. Dlatego współdzielenie przejazdów, jak pokazuje raport „Sustainability Report 2023” BlaBlaCar, staje się znaczącym wsparciem w redukcji emisji – użytkownicy tej platformy zmniejszyli zanieczyszczenie CO2 aż o 2 miliony ton w zeszłym roku.


Wyzwania sektora transportowego

Pomimo rozwoju pojazdów elektrycznych i hybrydowych, raport Komisji Europejskiej pokazuje, że emisje CO2 w sektorze transportu nadal pozostają wysokie. Średnia emisja z nowych samochodów osobowych wynosiła 122,4 g/km, co jest wynikiem o 1,4% niższym niż w roku poprzednim. Jednak w przypadku hybryd typu plug-in rzeczywista emisja CO2 była średnio 3,5 razy wyższa od wartości laboratoryjnych. W kontekście celów Unii Europejskiej, która zobowiązała się do osiągnięcia zerowej emisji netto CO2 do 2050 roku, konieczne są dalsze inwestycje w rozwój infrastruktury ładowania, innowacje technologiczne oraz promocję pojazdów niskoemisyjnych.

Elektryfikacja samochodów osobowych w Polsce

Według Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, w 2023 roku zarejestrowano w Polsce 1,212 miliona samochodów osobowych, z czego 475,8 tysiąca to nowe pojazdy, a 737,8 tysiąca stanowiły samochody używane. Wśród nowych aut tylko 17,88 tysiąca było w pełni elektrycznych, co oznaczało jedynie 3,76% wszystkich nowych rejestracji. W przypadku samochodów używanych pojazdy elektryczne stanowiły jedynie 0,5% wszystkich rejestracji. Łącznie samochody elektryczne stanowiły tylko 1,78% wszystkich zarejestrowanych pojazdów, co pokazuje, że choć rynek rozwija się, to tempo tej zmiany pozostaje niskie.

Wysokie ceny samochodów elektrycznych są jedną z głównych barier ograniczających ich popularność. Badanie przeprowadzone przez organizację Transport & Environment pokazuje, że cena jest kluczową przeszkodą, która powstrzymuje kierowców przed przesiadką do pojazdów elektrycznych. Co piąta osoba, która zamierza kupić nowy samochód w 2024 roku, planuje wybór auta elektrycznego, ale wielu konsumentów czeka na tańsze modele, dostępne w cenie około 25 tysięcy euro (około 110 tysięcy złotych).

Wspólne przejazdy jako alternatywa

Podczas gdy samochody elektryczne stanowią przyszłość sektora motoryzacyjnego, wspólne przejazdy już teraz mogą przyczyniać się do zmniejszenia emisji CO2. Platforma BlaBlaCar, która od 2006 roku zgromadziła 27,2 miliona aktywnych użytkowników w 21 krajach, przyczyniła się w 2023 roku do redukcji 2 milionów ton CO2 poprzez optymalizację podróży. Tylko w Polsce w 2023 roku codziennie oferowano ponad 11 tysięcy miejsc w samochodach, co pomagało zmniejszyć liczbę pustych siedzeń i poprawić efektywność podróży.

Wspólne podróże nie tylko obniżają emisję CO2, ale także zmniejszają zatłoczenie na drogach, co prowadzi do mniejszego zużycia infrastruktury drogowej oraz niższych kosztów utrzymania. Olgierd Szyłejko, Regional General Manager CEE BlaBlaCar, podkreśla, że współdzielenie przejazdów stanowi dostępne i skuteczne rozwiązanie dla osób, które chcą przyczynić się do ochrony środowiska, ale nie mogą sobie pozwolić na zakup samochodu elektrycznego.

Kompleksowe podejście do przyszłości transportu

Zgodnie z raportem BlaBlaCar, bez wspólnych przejazdów całkowita emisja CO2 na świecie w 2023 roku wyniosłaby 6,35 miliona ton. Dzięki platformie BlaBlaCar liczba ta została zmniejszona do 4,34 miliona ton, co pokazuje realny wpływ ekonomii współdzielenia na zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych. Przyszłość transportu wymaga kompleksowego podejścia, które łączy w sobie elektryfikację pojazdów z bardziej efektywnym wykorzystaniem istniejących zasobów.

Podczas gdy elektryfikacja samochodów i rozwój infrastruktury ładowania pozostają kluczowymi elementami transformacji sektora transportowego, wspólne przejazdy stanowią istotne uzupełnienie działań na rzecz ochrony klimatu. W obliczu wysokich kosztów zakupu samochodów elektrycznych, dla wielu osób współdzielenie podróży może być bardziej przystępną opcją, która jednocześnie pomaga w walce z zanieczyszczeniem powietrza.

Podsumowanie

Chociaż samochody elektryczne są jednym z kluczowych rozwiązań w walce z emisją CO2, współdzielenie przejazdów staje się coraz ważniejszym narzędziem wspierającym zrównoważony transport. Platformy takie jak BlaBlaCar pokazują, że dzięki odpowiedzialnemu korzystaniu z zasobów, można w znaczący sposób przyczynić się do redukcji emisji i poprawy jakości powietrza. W obliczu rosnących cen samochodów elektrycznych i wyzwań związanych z ich popularnością, wspólne podróże stanowią łatwiejszy do wdrożenia sposób na ograniczenie emisji CO2, który jest dostępny już teraz. Przyszłość transportu będzie wymagać połączenia wielu różnych rozwiązań, aby sprostać wyzwaniom związanym z ochroną klimatu.