Biznes

Karty podarunkowe mają moc. Porady dla sprzedawców.

Karty podarunkowe stają się coraz popularniejsze wśród konsumentów i firm. Nic dziwnego – są doskonałą opcją prezentową, która daje obdarowanym możliwość wyboru preferowanych przez nich produktów. Jednak nie wszystkie programy kart podarunkowych są sobie równe. Czym różnią się od siebie ich tradycyjne i cyfrowe wersje i co dają klientom oraz sprzedawcom?


Tradycyjne programy kart podarunkowych obejmują sprzedaż i dystrybucję fizycznych kart podarunkowych, zazwyczaj kupowanych od sprzedawcy detalicznego i wręczanych jako prezenty. Karty podarunkowe te mają przypisaną określoną wartość i mogą być wymieniane na produkty lub usługi.


– Tradycyjne karty podarunkowe skutecznie generują sprzedaż i przyciągają nowych klientów, mimo to często brakuje im personalizacji. Problemem jest także to, że plastikową kartę można wymienić na produkty zwykle jedynie w sklepie stacjonarnym. Natomiast wymagania konsumentów związane z wygodą zakupów są coraz wyższe – mówi Alexander Kubicki, dyrektor marketingu w Sparta Loyalty.


Nowe potrzeby, nowe możliwości

Producenci systemów wspierających karty podarunkowe postawili zatem na rozwój cyfrowych modeli sprzedaży i realizacji kart. Okazały się one przełomowe. Jak działają? Sprzedawcy oferują karty podarunkowe w formie elektronicznej, które można kupować, wysyłać i zamieniać na produkty lub usługi online. Umożliwiają więc darczyńcom wygodny i szybki zakup prezentu, a obdarowanym – realizację karty w dowolnie wybranym kanale sprzedaży – sklepie stacjonarnym lub wirtualnym.


– Widzimy ogromne zainteresowanie kartami podarunkowymi, które można zrealizować i w sklepie stacjonarnym, i online, a także mobilnie. Po tego typu karty sięgają firmy, które nie prowadzą szeroko zakrojonych działań lojalizujących klientów, ale też przedsiębiorstwa z wdrożonym programem lojalnościowym, chcące zaoferować konsumentom także e-karty. To bardzo dobra strategia przyciągania nowych klientów – tłumaczy Filip Zajdel, Head of
Customer Success w Sparta Loyalty.


Tradycyjny kontra cyfrowy. Co wybrać?

Czym dokładnie różnią się oba systemy kart podarunkowych?

1. Elastyczność i wygoda

Tradycyjne karty podarunkowe zazwyczaj można zrealizować jedynie w sklepie stacjonarnym. Rozwiązania cyfrowe oferują większą elastyczność, dając właścicielowi możliwość dogodnego wyboru miejsca zakupu. E-kartę można wymienić na produkty w e-sklepie lub w placówce fizycznej, prezentując ją sprzedawcy na urządzeniu mobilnym.

2. Personalizacja i dostosowanie

Rozwiązania cyfrowe pozwalają na personalizację kart podarunkowych. Sprzedawcy mogą postawić na unikalne projekty i indywidualne wiadomości. Co więcej – mogą nawet umożliwiać klientom przesyłanie zdjęć do wydrukowania na karcie, dzięki czemu staje się ona niezapomnianym, ekskluzywnym prezentem, dopasowanym do preferencji odbiorcy.

3. Lepszy dostęp do wysokiej jakości danych

System cyfrowych kart podarunkowych pozwala na gromadzenie danych, które można analizować i wykorzystywać w budowaniu strategii sprzedażowej. Jak to działa? Sprzedawcy mogą monitorować, gdzie, jak i na jakie produkty konsumenci wymieniają swoje cyfrowe karty podarunkowe. Te cenne dane zapewniają wgląd w preferencje klientów, co przekłada się na tworzenie skuteczniejszych kampanii marketingowych i w razie potrzeby – modyfikację strategii kart podarunkowych w celu uzyskania lepszych wyników.


Karty podarunkowe w praktyce

Karty podarunkowe sprawdzają się w bardzo wielu branżach. Szczególnym powodzeniem cieszą się jednak wśród sklepów, które oferują produkty do indywidualnego wykorzystania, wymagające dopasowana do preferencji, gustów, a także rozmiaru użytkownika. Mowa tu o drogeriach, sklepach odzieżowych, obuwniczych czy księgarniach.


Venezia, znany sklep z obuwiem i galanterią skórzaną w Polsce, z powodzeniem wdrożył program kart podarunkowych i zintegrował go z ogólną strategią angażowania klientów. Oferując cyfrowe karty podarunkowe, Venezia rozszerzyła swój zasięg i zapewniła klientom wygodne rozwiązanie, dzięki któremu mogą kupować prezenty za pośrednictwem platformy internetowej. Obdarowani kartami realizują je zarówno online, jak i w sklepach stacjonarnych.


– Piękne, trwałe i oryginalne buty mogą być wspaniałym prezentem dla bliskiej nam osoby. Wybór obuwia dla kogoś jest jednak podwójnie trudny. Z jednej strony musimy znać gust obdarowywanego, z drugiej zaś – dokładne wymiary stopy. A przecież nawet znając rozmiar, możemy mieć problem z zakupem obuwia, które będzie idealnie dopasowane do konkretnej osoby. Dlatego wprowadziliśmy do oferty karty podarunkowe, które pozwalają naszym klientom obdarować bliskich wyjątkowym prezentem, pozostawiając im jednocześnie absolutną wolność wyboru w zakresie rodzaju, koloru czy rozmiaru obuwia. To daje pewność, że prezent będzie udany – tłumaczy Dariusz Gawryś, dyrektor finansowy w ARTIMOD SA (dawniej: VENEZIA Oganowska Nachiło sp.j.).


Rozwiązanie dla każdego

R-GOL to z kolei największy sklep piłkarski w Polsce z asortymentem dla amatorskich i profesjonalnych miłośników futbolu. I on wprowadził do swojej oferty karty podarunkowe w modelu omnichannel, z myślą o budowaniu dobrych relacji z klientami offline i online.


– Sklep sprzedający akcesoria sportowe przyciąga często konsumentów, którzy pasjonują się określoną dyscypliną sportową. To zwykle klienci bardzo świadomi tego, co jest im potrzebne. Dodatkowo – często właściciele sporej części akcesoriów wykorzystywanych w danym sporcie. Włączenie do sprzedaży kart podarunkowych ma w tym przypadku dwa ważne cele. Po pierwsze staje się doskonałym rozwiązaniem dla wszystkich, którzy chcą podarować piłkarzowi coś wyjątkowego, ale nie wiedzą, które przedmioty z kolekcji dostępnej w sprzedaży ma on już w swoim posiadaniu. Po drugie – jest też pomocą dla pasjonatów piłki, którzy chcą wciągnąć do swojego świata znajomych czy rodzinę – dodaje Filip Zajdel ze Sparta Loyalty, firmy, która na potrzeby sklepu R-GOL przygotowała i współwdrożyła system zarządzający ofertą kart podarunkowych – fizycznych i elektronicznych.


Programy kart podarunkowych znacznie ewoluowały w ostatnich latach. Coraz popularniejsze dziś rozwiązania cyfrowe pozwalają firmom na tworzenie jeszcze bliższych relacji z konsumentami i tym samym umacnianie pozycji na konkurencyjnym rynku handlu detalicznego.