BiznesGospodarkaWiadomości

Logistyka dla branży fotowoltaicznej

Czy polski rynek fotowoltaiki kryje duży potencjał? O wymaganiach wobec pracy operatora logistycznego oraz specyfice transportu dla branży fotowoltaicznej opowiada Radosław DZIEKAN, specjalista ds. kluczowych klientów w GEFCO Polska.

Jak wygląda obecna sytuacja polskiego rynku fotowoltaiki?

Nasz polski rynek PV charakteryzuje się niezwykle wysokim potencjałem rozwoju w porównaniu do innych państw w Europie. Raport „Rynek fotowoltaiki w Polsce 2021 oraz dane Solar Power Europe plasuje Polskę na 4. Miejscu w Europie w kategorii tempa wzrostu mocy w instalacjach fotowoltaicznych w 2020 roku. Polska wyprzedziła w tym zestawieniu m.in. Francję, Włochy oraz Portugalię. W rankingu nasz kraj wciąż jest zaś za Hiszpanią, Holandią i Niemcami.

 

Z czego wynika sytuacja w branży PV i czy pandemia ma na nią wpływ?

Za dotychczasowy, dynamiczny rozwój branży fotowoltaicznej w Polsce odpowiedzialne są przede wszystkim inwestycje osób prywatnych, które poszukują alternatywy dla szybko rosnących cen prądu. Kolejną z motywacji jest wyraźne zwiększenie świadomości ekologicznej, która staje się przyczyną zainteresowania alternatywnymi, bezpiecznymi dla środowiska źródłami energii. Możemy zaobserwować co raz to nowe inwestycje w farmy fotowoltaiczne. Osoby prywatne korzystają zaś z dofinansowania na zakup i montaż odnawialnych źródeł energii takich jak panele słoneczne. Pomimo ograniczeń związanych z pandemią, to właśnie 2020 rok stał się najlepszym w historii branży fotowoltaicznej w naszym kraju. Moc polskich instalacji PV wzrosła w owym okresie aż o 200%.

 

Na co powinien zwrócić uwagę operator logistyczny, pracując dla tej branży?

Szybkie tempo rozwoju branży fotowoltaicznej powoduje rozrost wolumenów towarów w sieciach dystrybucyjnych. Na tym rynku działa bardzo dużo firm, a każda z nich ma inne oczekiwania wobec operatorów logistycznych. Należy pamiętać także o tym, że większość dostaw realizowanych jest do nabywców prywatnych. Wymagania wobec środków transportu podnosi także fakt, że palety z panelami są towarem niewymiarowym. Głównym wyzwaniem dla dostawcy usług logistycznych jest więc dostosowanie się do potrzeb klienta. Inaczej wygląda organizacja dostaw do klientów indywidualnych, a inaczej transport na zlecenie importera paneli fotowoltaicznych z Azji czy dla firmy zajmującej się budową farm solarnych. W GEFCO na przestrzeni lat wielokrotnie udowadnialiśmy, że doskonale adaptujemy procesy logistyczne pod konkretny produkt i segment rynku.

 

Jakie szanse widzicie dla siebie?

Rynek energii alternatywnej jest doskonałym segmentem do rozwoju dla GEFCO. Jako operator logistyczny GEFCO świadczy usługi w zakresie transportu i logistyki niemal w każdym kraju na świecie. Korzystamy ponadto z każdego dostępnego środka transportu i oferujemy wiele dodatkowych usług, takich jak obsługa celna, magazynowanie czy logistyka ostatniej mili.

Niezwykle ciekawy jest fakt, że doświadczenie, które zdobyliśmy podczas pracy dla innych branż, także znajduje zastosowanie w sektorze energii alternatywnej. Wiele lat obsługi segmentu motoryzacyjnego zaowocowało dopracowaniem do perfekcji procesów, które wymagają niemal chirurgicznej precyzji aby towary dotarły bez uszczerbku do swoich odbiorców. Tak jest m.in. w przypadku gotowych pojazdów, oryginalnych części karoserii, szyb, całych kabin pojazdów, ale też motocykli. Owe doświadczenia szczególnie cenne są w operowaniu logistyką dla sektora OZE, w którym dostawy na czas oraz brak uszkodzeń bywają najważniejsze. Spełnienie wszystkich tych kryteriów pozwala na budowanie pozytywnego wizerunku, zarówno nadawcy, jak i operatora logistycznego w oczach końcowych klientów.

 

Z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć w transporcie?

Operator logistyczny musi być dobrze przygotowany do transportu towarów o niestandardowych wymiarach. Na adres podmiotów prywatnych zazwyczaj realizujemy właśnie dostawy palet o wymiarach niestandardowych. W zależności od produktu i jego wymiarów, na jednej palecie przewozimy od 10 do 30 paneli, a wymiary dłużyc dochodzą nawet do 6 metrów. GEFCO jest specjalistą od tego typu ładunków.

 

Na co jeszcze warto zwrócić uwagę?

Istotne jest przeprowadzanie procesów zgodnie z instrukcjami nadawcy oraz producenta. Towar przyjeżdżający do Polski jest w kontenerach oraz posiada oryginalne opakowanie. Obsługa magazynowa nie ma w sobie nic skomplikowanego- tutaj wystarczy śledzenie piktogramów. Kompletacja i dekompletacja produktów wymaga zaś fachowej wiedzy, która pozwala na uniknięcie szkód. Do re-packingu palety potrzebne jest zaangażowanie dodatkowych zasobów produkcyjnych oraz dużej ilości dodatkowych zabezpieczeń towarów, w tym także należycie dostosowanych systemów magazynowych, które sprostają wymaganiom klienta. Jeśli chodzi o rozwiązania niestandardowe, dla potencjalnych klientów gotowi jesteśmy zaprojektować i wdrożyć operacje logistyczne szyte na miarę.

 

Rynek fotowoltaiczny wydaje się być bardzo rozproszony. Z kim chcecie współpracować?

Nie zamykamy się na współpracę z określonymi podmiotami. Potencjalnymi partnerami są dla nas producenci oraz importerzy, a także firmy monterskie, dla których terminowe dostawy pod dowolny adres są kluczowe. W naszym kraju działa wiele fabryk i dużych graczy z sektora alternatywnej energii, którzy prosperując na rynkach europejskich i azjatyckich, szukają wsparcia w logistyce międzynarodowej. GEFCO chce zostać partnerem dla firm ze wszystkich tych segmentów- zajmiemy się obsługą logistyczną importu, eksportu, magazynowania i transportu, a także obsługi celnej. Każdy z procesów projektujemy pod potrzeby i wymagania klienta. Działamy jako partnerzy w biznesie- tak jak to od wielu lat ma miejsce w przypadku branży motoryzacyjnej.

 

Czym zamierzacie do siebie przekonać potencjalnych klientów?

Jesteśmy świadomi, jak bardzo w tym segmencie liczy się czas. Dlatego też wyjątkowo dużą uwagę przykładamy do terminowości dostaw. Kolejnym z priorytetów jest dla nas niska szkodowość- wiemy jak wysoką wartość ma przewożony towar. Posiadamy stałą flotę kontraktową, która jest w pełni wyposażona w narzędzia pozwalające na realizację usług transportowych dla branży PV. Stale korzystamy także z naszego doświadczenia z branży automotive. Właśnie temu zawdzięczamy wiedzę dotyczącą transportu towarów wrażliwych na uszkodzenia. Brak tradycyjnego adresu także nie stanowi dla nas żadnego problemu. Dowożąc towar na budowę farmy fotowoltaicznej posługujemy się najczęściej wyłącznie koordynatami GPS, które stanowią gwarancję terminowości dostaw, a także pomagają eliminować liczne problemy.

Jesteśmy pewni, że indywidualne podejście do klienta i budowanie długoterminowych relacji opartych na zaufaniu są najlepszą drogą do sukcesu. Każdy z klientów GEFCO posiada swojego dedykowanego opiekuna, który staje się partnerem w rozwoju biznesu w Polsce i za granicą.