BiznesInne

Reguły dobrego zarządzania spółką – co oznacza bycie managerem?

paper 3213924 640
Bycie managerem w dzisiejszych czasach nie jest proste. Trzeba bowiem umieć pogodzić ze sobą wiele czynników, które mają wpływa na osiąganie przez firmę wysokich zysków. Polski biznes od niedawna dopiero wypracował stanowisko managera, który zastąpił dyrektorów czy kierowników. Manager to nie tylko zarządca, ale i wykwalifikowany pracownik firmy.

 

Polski manager – kim jest?

Manager to słowo wywodzące się z języka angielskiego – pierwsi managerowie zarządzali bowiem wielkimi korporacjami amerykańskimi, które w ostatnich latach weszły także na rynek europejski. Polski manager to bardzo dobrze wykształcona osoba, która w dodatku potrafi wykorzystać swoją wiedzę w praktyce. Wdrożenie nowych rozwiązań, czyli unowocześnienie firmy wymaga dużej wiedzy zarówno teoretycznej, jak i praktycznej. Manager musi również umieć dobrze zarządzać kapitałem ludzkim, czyli zatrudnionymi w firmie osobami – swoimi podwładnymi. Właściwy podział obowiązków, dopasowanie ich do umiejętności konkretnej osoby, a także umiejętność wyznaczania celów to podstawowe zadania mające na celu sprawne zarządzanie ludźmi. Każda spółka opiera się bowiem na ludziach, którymi jednak trzeba umieć profesjonalnie zarządzać. Dobry pracownik to także zadowolony pracownik, dlatego manager musi umieć słuchać próśb i propozycji podwładnych, które mają na celu usprawnienie procesów czy ogólnie pracy. 

 

Manager online na miarę naszych czasów

Polski manager coraz częściej zarządza nie tylko stacjonarnie, ale także w wersji online. Niektóre zespoły są bowiem rozproszone po wielu filiach spółki na całym świecie, niemniej jednak potrzebują one jednego managera. Manager online musi doskonale znać wszelkie kanały komunikacji wirtualnej, tak aby bez większego problemu móc zorganizować konferencję czy spotkanie służbowe. Manager musi umieć porozumieć się z osobami, które przebywają w zupełnie innej części świata, a więc żyją w zgodzie z innymi zwyczajami czy tradycjami. Często również mówią innym językiem – uniwersalnym językiem jest angielski, dlatego każdy manager musi umieć się w nim porozumiewać. 

 

Przemyślane i szybkie decyzje

Manager jest osobą, która podejmuje kluczowe decyzje dotyczące pracy zespołu czy funkcjonowania spółki. Decyzje te muszą być bardzo przemyślane, gdyż mają wpływ na sytuację spółki na rynku oraz osiągane przychody. Zarządzający często jednak musi podejmować decyzje pod presją czasu i w stresie, dlatego musi on umieć zachować zimną krew w każdej sytuacji. Zarządzanie polega bowiem na zdecydowanych ruchach, które są dobrze przeanalizowane i podjęte w odpowiednim czasie. Każdy, kto zostaje managerem, musi być osobą dyspozycyjną, która potrafi dostosować się do zmiennej sytuacji w firmie. Często sprawne zarządzanie spółką wymaga pracy w weekendy czy w święta – wszak terminy realizacji projektów często gonią, a konkurencja na rynkach nigdy nie śpi. Manager musi zdawać sobie z tego sprawę i umieć określić swoje priorytety, przy czym najważniejszym powinno być dla niego dobro całej spółki i pracowników. 

 

 

Tłumaczenie dokumentów i tekstu – Skrivanek