Biznes

Rozwój kompetencji, awans w firmie ważniejszy od podwyżki – nowe pokolenie wchodzi na rynek pracy

Na rynek pracy wchodzi pokolenie pracowników – Generacja Z – odrzucających wiarę w to, że praca jest najwyższą wartością. Praca jest dla nich środkiem do celu, jakim jest samorozwój. Trend ten widać również w Polsce. Bardziej liczy się rozwój kompetencji, awans i wartości niż podwyżki.

O tym, że na rynek pracy idzie nowe, światowe media rozpisują się od miesięcy, a potwierdzają to analitycy i eksperci. Coraz częściej słyszymy o nowej fali pracowników, odrzucających kult pracy wyznawany od dziesięcioleci. Cechuje ich indywidualizm, koncentracja na własnym samopoczuciu, możliwości rozwoju osobistego, ceniących awans i rozwój szerokich kompetencji w ramach organizacji ponad wysokość wynagrodzenia….  Zatrudnienie ma zapewnić im środki na to, by mogli rozwijać się poza godzinami pracy, np. poprzez poszerzanie kompetencji i umiejętności czy naukę języków. Dla nich praca nie jest celem samym w sobie, jest środkiem do celu. Chcą dbać o swoje dobre samopoczucie – zauważa Dorota Marszałek, specjalistka ds. wsparcia projektów studenckich w Inkubatorze UW.

Nacisk pracownika na rozwój i możliwość poszerzania kompetencji to coraz bardziej widoczny trend na rynku w Polsce i na świecie. Według najnowszych badań Pew Center Research ponad 60% amerykańskich pracowników, którzy w ubiegłym roku zrezygnowali z pracy, podało, że głównym powodem odejścia był brak możliwości rozwoju kariery. Badania przeprowadzone przez naukowców z MIT Sloan School of Management, New York University’s Stern School of Business oraz Revelio Labs wykazały, że rozwój kariery jest ponad dwukrotnie ważniejszy w utrzymaniu pracowników niż wynagrodzenie.

To, że wraz z oczekiwaniami rynku pracodawcy zaczną zmieniać swoją politykę, było oczywiste. Najnowsze analizy firmy Randstad Poland wskazują, że w ostatnim roku zwiększyła się rotacja wewnątrz firm, rozumiana jako awanse, jako zmianę stanowiska, przekwalifikowanie czy pewnego rodzaju rozwój stanowiskowy. Przykładem może być polski oddział amerykańskiego koncernu Brown-Forman Polska (znany na rynku z takich marek jak Jack Daniel’s, Finlandia Vodka, Woodford Reserve), gdzie zaledwie w ciągu kilku miesięcy doszło do istotnych zmian – i możliwości rozwoju nowych kompetencji – na kluczowych stanowiskach zarządczych. Po tym, jak w październiku 2022 roku awansowano dyrektora generalnego polskiego oddziału (Bibiannę Konieczną-Sano) do globalnych struktur zarządczych, firma awansowała dyrektora sprzedaży (Filipa Popławskiego) na stanowisko dyrektora generalnego w Polsce, a eksperta sprzedaży (Sławomira Przywałę) na dyrektora działu i członka zarządu.

Kiedyś takie sytuacje stanowiły wyjątek, teraz to nowa rzeczywistośćAwanse poziome i pionowe są istotne dla rozwoju zawodowego, umożliwiając pracownikom pozyskiwanie nowych umiejętności – podkreśla Nithya Vaduganathan, Dyrektor zarządzająca i partnerka w Boston Consulting Group oraz BCG Henderson Institute Fellow on the Future of Work.

Badanie EY Work Reimagined 2022 wskazuje, że co trzeci badany pracownik w Polsce (32 proc) chce elastyczności w sposobie świadczenia pracy, a co czwarty (25 proc) domaga się lepszej ścieżki kariery. Jednocześnie, pracodawcy są przekonani, że ich kadry chcą przede wszystkim zdobywać nowe umiejętności (tak twierdzi 37 proc), pracować w elastyczny sposób (36 proc) oraz oczekują poprawy ich ogólnego dobrostanu (32 proc).