Biznes

Salesforce Shopping Index Q1 2024: Kupujący Oszczędzają

W pierwszym kwartale 2024 roku dane dotyczące zakupów pokazują nieoczekiwane zmiany. Oczekiwaliśmy obniżek stóp procentowych, ale stabilizacja inflacji sprawiła, że stało się to mało prawdopodobne. Niepewność geopolityczna może spowodować wzrost kosztów ropy naftowej, co zwiększyłoby presję na inflację. Wszystko to oznacza, że presja inflacyjna z lat 2022 i 2023 prawdopodobnie utrzyma się do 2024 roku.


Ostrożne Wydatki i Odkładanie Zakupów

Na podstawie danych Salesforce Shopping Index za pierwszy kwartał 2024 roku wynika, że kupujący pozostają ostrożni i ograniczają wydatki, prawdopodobnie oszczędzając na większe zakupy w późniejszym terminie, jeśli postępują zgodnie ze wzorcem z 2023 roku.

Globalne Dane Zakupowe

Globalna sprzedaż online wzrosła nieznacznie rok do roku (+2%), przy czym ruch internetowy i średnia wartość jednego zamówienia zwiększyły się o zaledwie 1%. Pomimo większego ruchu i wydatków, globalna liczba zamówień spadła o 2% w porównaniu z ubiegłym rokiem. Konsumenci złożyli o 3% mniej zamówień, co prawdopodobnie było spowodowane wyższą inflacją – płacą wyższe ceny za towary, więc kupują mniej produktów, ale wydają więcej.

Sytuacja w Europie

Europa, która w ostatnich kwartałach napędzała globalny wzrost, doświadczyła spowolnienia sprzedaży online (+3% rok do roku). Wśród kluczowych rynków jedynie Wielka Brytania odnotowała wzrost, w przeciwieństwie do Niemiec i Francji.

Dynamiczny Wzrost w Europie Wschodniej

Europa Wschodnia, w tym Polska, odnotowała 21% wzrost handlu cyfrowego w pierwszym kwartale 2024 roku, w porównaniu z 20% w poprzednim kwartale. Był to najwyższy wzrost handlu cyfrowego w tym okresie. Średnia kwota wydana przez kupujących na wizytę wyniosła 1,50 USD, w porównaniu z 1,60 USD w poprzednim kwartale, a wskaźnik konwersji spadł z 1,6% do 1,5%.

Kategorie Produktów

Największy wzrost sprzedaży online odnotowały kategorie zdrowia i urody (+12%) oraz torebek (+7%). Największe spadki dotknęły elektroniki i zabawek (-13% i -12%). Konsumenci rzadziej wydają pieniądze na rzeczy nieistotne, często szukając najtańszych ofert.

Oszczędzanie na Ważne Okazje

Konsumenci zaciskają pasa, podobnie jak w 2023 roku. Wolumen zamówień w Stanach Zjednoczonych spadł o 3% rok do roku, ponieważ kupujący ograniczali wydatki na produkty inne niż te pierwszej potrzeby. Obecny wzrost wynika z wyższych cen, a nie większej ilości zakupionych produktów.

Sprzedaż luksusowych produktów, takich jak odzież i torebki, znacznie spadła w pierwszym kwartale (-2% i -10%), podobnie jak zabawek i elektroniki (-12%). Konsumenci skupiają się na produktach pierwszej potrzeby, takich jak produkty zdrowotne i kosmetyczne (+12%), oraz tańszych alternatywach, co widać po wzroście sprzedaży torebek (+7%).

Lojalność Konsumentów

Odsetek stałych nabywców na całym świecie wyniósł 43%, co stanowi wzrost o 8% od 2022 roku. Jest to częściowo wynik zaangażowania marek w programy lojalnościowe. Przeciętny Amerykanin subskrybował 16,6 programów lojalnościowych w 2022 roku, a możliwość wymiany punktów lojalnościowych była jednym z trzech najważniejszych czynników decydujących o zakupie.

Dominacja Urządzeń Mobilnych

Zakupy za pomocą urządzeń mobilnych szybko rosną. Globalny ruch mobilny i zamówienia wzrosły o 4% w porównaniu z ubiegłym rokiem, osiągając odpowiednio 78% i 66% udziału. Płynniejsze dokonywanie zakupów dzięki portfelom mobilnym, które wzrosły o 46% rok do roku, przyczynia się do tego trendu. W miarę jak płatności mobilne stają się łatwiejsze, a konsumenci nabierają pewności siebie w korzystaniu z tych opcji, migracja mobilna będzie nadal rosła.