Zakłady produkcyjne, obiekty handlowe okiem inwestorów.
Według raportu „Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2022”, nasz kraj zajmuje szóstą pozycję pod względem wielkości gospodarki w Unii Europejskiej. W ciągu ostatniej dekady stał się również jednym z liderów wzrostu gospodarczego w Europie. Wszystko to sprawia, że jest atrakcyjnym miejscem dla inwestorów, przedsiębiorców, także zagranicznych, którzy lokują w Polsce swoje biznesy i inwestują w infrastrukturę.
Bezpieczna przystań dla firm z całego świata
Atrakcyjność Polski manifestuje się na wiele sposobów, począwszy od korzystnego położenia geograficznego, które zapewnia bliskość do rynków zbytu, gospodarczą stabilność oraz korzyści płynące z członkostwa w Unii Europejskiej. Na scenie międzynarodowej – dzięki dostępowi do wykwalifikowanej kadry i możliwości optymalizacji kosztów – nasz kraj jest postrzegany jako miejsce oferujące potencjał do szybkiego wzrostu. Świadczy o tym dobitnie wynik dochodów zagranicznych inwestorów bezpośrednich, które w 2022 r. osiągnęły historycznie największą wartość 128,9 mld zł.
Uwagę firm zagranicznych przyciągają także instrumenty wsparcia dla inwestorów, oferowane przez państwo. Korzysta z nich chętnie m. in. branża auto-moto, o czym świadczy na przykład inwestycja Mercedesa-Benz w budowę fabryki pojazdów elektrycznych w Jaworze, na terenie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Całe przedsięwzięcie, łącznie z rozwijaniem kompetencji pracowników w zakresie elektromobilności, ma kosztować ponad 2,5 mld zł.
Nie tylko branża automotive inwestuje w Polsce. Daikin Europe, firma specjalizująca się w wysokiej jakości i energooszczędnych rozwiązaniach grzewczych i chłodniczych dla różnych budynków, zainwestuje 300 milionów euro w utworzenie nowej fabryki w Łodzi. Będzie to pierwsza baza produkcyjna Daikin w kraju. Nowa fabryka rozpocznie działalność w lipcu 2024 r.
Przykłady można mnożyć, jednak jest coś, co łączy wszystkie nowo powstające inwestycje. – Obecnie projektowane i budowane obiekty mają nie tylko spełniać wysokie standardy efektywności, ale także minimalizować negatywny wpływ na środowisko. – zauważa Andrzej Przesmycki, CEO w PM, firmie zajmującej się wspieraniem inwestorów na każdym etapie procesu inwestycyjnego: od wstępnych analiz, przez projektowanie, po nadzór budowlany. – Priorytetem jest zmniejszenie emisji dwutlenku węgla i ograniczenie zapotrzebowania na energię. Dlatego nowoczesne fabryki są projektowane z myślą o zrównoważonym rozwoju, wykorzystując technologie przyjazne dla środowiska. – dodaje.
Rynek powierzchni przemysłowo-logistycznych
Według szacunków Cushman & Wakefield, koszty wynajmu powierzchni magazynowej i prowadzenia działalności na polskim rynku mogą być nawet o ponad 50% niższe niż w niektórych krajach Europy Zachodniej. Nic dziwnego, że polski rynek powierzchni przemysłowo-logistycznych jest więc atrakcyjnym miejscem dla najemców oraz inwestorów.
– Nowoczesne powierzchnie magazynowe i przemysłowe charakteryzują się zaawansowanym podejściem do projektowania i technologii, które umożliwiają efektywne zarządzanie logistyką i procesami przemysłowymi. – podkreśla Andrzej Przesmycki z PM. – Biznes stawia na elastyczność. Łatwe dostosowywanie przestrzeni do zmieniających się potrzeb klientów jest możliwe dzięki wykorzystaniu modułowych konstrukcji. Z kolei wielofunkcyjność powierzchni umożliwia magazynowanie, przetwarzanie i dystrybucję w jednym miejscu. – wylicza.
Na zakończenie trzeciego kwartału 2023 roku, w trakcie budowy było ponad 2,49 miliona metrów kwadratowych nowoczesnej powierzchni magazynowej, logistycznej i przemysłowej. To oznacza, że wolumen powierzchni w budowie zwiększył się w porównaniu do poprzedniego kwartału.
Przybywa parków handlowych i kompleksów wielofunkcyjnych
Według Polskiej Rady Centrów Handlowych, obecnie w fazie planowania, przygotowań inwestycyjnych lub w budowie, znajduje się ponad 1,2 miliona metrów kwadratowych nowoczesnej powierzchni handlowej, z planowanym otwarciem przed końcem 2025 roku. Stanowi to ponad 9% całkowitej powierzchni obecnej bazy nowoczesnych obiektów handlowych w Polsce.
Nowoczesne powierzchnie handlowe są atrakcyjną klasą aktywów dla inwestorów ze względu na potencjał generowania dochodów. Co wpływa na atrakcyjność i rentowność inwestycji? Kluczowy jest z pewnością wybór lokalizacji: dogodna przyciąga zarówno najemców, jak i klientów. Jednak to nie wszystko. – Z naszego doświadczenia jako inwestora zastępcza wynika także, że otwarcie obiektu handlowego dokładnie w założonym w projekcie czasie, wiąże się często ściśle z pikiem sprzedaży w danej branży. Dlatego jednym z priorytetów jest terminowa realizacja projektów. – podkreśla CEO PM.
Z danych PRCH wynika, że w przeciągu trzech kolejnych lat ma powstać 110 nowych obiektów handlowych. To – wraz z pozostałymi danymi na temat inwestycji w kraju – zdecydowanie świadczy o potencjale naszej gospodarki i atrakcyjności Polski jako miejsca do rozwijania biznesu. Obiecującym sygnałem jest zwłaszcza różnorodność nowych inwestycji. Biorąc pod uwagę obecne realizacje i prognozy, można optymistycznie patrzeć w przyszłość, licząc na dalszy wzrost i umocnienie pozycji Polski na arenie międzynarodowej.